4. Desenvolupament i promoció del municipi

<25% en previsió

>25% iniciat

<50% en execució

>50% Avançat

>90% desenvolupat

4.1 Turisme

4.1.1 Posar en funcionament l’agència de promoció i turisme (nou ens).

En execució 40%

4.1.2 Potenciar un turisme sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Iniciat 30%

4.1.3 Desenvolupar accions per desestacionalitzar el turisme i posar en valor el patrimoni cultural i natural del municipi.

En execució 60%

4.1.4 COVID-19 DESCARTAT. Donar a conèixer el nostre municipi com a destinació turística, els seus atractius i serveis complementaris: natura, cultura, sol i platja, activitats i esports.  Participar en les següents fires i WorkshopsSaló Nàutic de Düsseldorf; Navatu Pamplona

En execució 80%

4.1.5 Col·laborar en activitats i esdeveniments per promocionar la nostra destinació turística (Ruta de l’Art, Empuria Tapes -pendent de nova data-,  MusicEstiu, Sant Joan i Festes del Carme).

Desenvolupat 100%

4.1.6 COVID-19 MINORAT. Participar en esdeveniments especialitzats dirigits a segments afins als nostres productes: viatges de familiarització, viatges de premsa, campanyes professionals, màrqueting i imatge, xarxes socials.    

En execució 60%

4.1.7 Mantenir les oficines de turisme com un referent de la informació local, comarcal i de Catalunya. 

Avançat 80%

4.1.8 Realitzar reunions i planificar accions conjuntes amb el teixit comercial local, així com amb estaments de turisme de tots els àmbits: Agència Catalana de Turisme, Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona, Empordà Turisme, Consell Comarcal, oficines de turisme, associacions de guies oficials de Catalunya, TurEspaña (transformades en seminaris en línia a causa del COVID-19).

Desenvolupat 100%

4.1.9  Activar un baròmetre del turisme municipal. Recollir dades a través d’estadístiques en xarxa i presencials. També efectuar anàlisis de les enquestes d’apreciació. (S’han reprès amb l’obertura de les oficines de turisme.)

Desenvolupat 100%

4.1.10 Posar en valor el patrimoni cultural. Turisme cultural. Participar directament en el programa i accions del club Cultura i Identitat “Som Cultura” del PTCBGI, així com amb els museus locals i el patrimoni amb visites guiades i la creació de rutes, paquets i productes turístics.

Desenvolupat 100%

4.1.11 Creació d’una campanya de publicitat i pla de màrqueting adaptada a la situació actual de crisi del Covid-19

Desenvolupat 100%

4.1.12 Suport telefònic al ciutadà i al teixit empresarial a causa del Covid-19

Desenvolupat 100%
  • COVID-19. Organització de les taules de treball amb participació del teixit empresarial per determinar, de forma conjunta, les mesures a adoptar per fer front a la reactivació del sector turístic i empresarial del nostre municipi:
    • Taula de màrqueting i comunicació
    • Taula d’economia
    • Taula d’higiene, salut i seguretat
Desenvolupat 100%
  • COVID-19 MINORAT. 4.1.6 Participar en esdeveniments especialitzats dirigits a segments afins als nostres productes: viatges de familiarització, viatges de premsa, campanyes professionals, màrqueting i imatge, xarxes socials.    
Desenvolupat 100%
  • Realitzar reunions i planificar accions conjuntes amb el teixit comercial local, així com amb estaments de turisme de tots els àmbits: Agència Catalana de Turisme, Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona, Empordà Turisme, Consell Comarcal, oficines de turisme, associacions de guies oficials de Catalunya, TurEspaña (transformades en seminaris en línia a causa del COVID-19).
Desenvolupat 100%
  • 4.1.9 Activar un baròmetre del turisme municipal. Recollir dades a través d’estadístiques en xarxa i presencials. També efectuar anàlisis de les enquestes d’apreciació. (S’han reprès amb l’obertura de les oficines de turisme.)
Desenvolupat 100%
  • COVID-19. ATURAT. Turisme esportiu: Any del Turisme Esportiu a Catalunya. Participar en el programa i les accions del club Natura i Turisme Actiu del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, així com en els seus esdeveniments (ajornat a 2021).
En execució 40%
  • COVID-19 DESCARTAT. Participació  en les següents fires i Workshops:
    ITB Berlín; Workshop Montpellier; Workshop Lió; Mercat del Ram de Vic; Workshop Gant (Bélgica); Expovacaciones Bilbao; Networking Helsinki; Mercat d’escapades de Barcelona; Premium Singapur i R Show Taipei; Congrés de Turisme Esportiu a Lloret; Tastemotion Madrid; Jornada afiliats turisme esportiu; Jornada turisme esportiu mercats internacionals; Tast Emotion Dublin; Bu Turisme Esportiu; Word Travel Market Londres; Saló Nàutic de París
En execució 40%

4.1.4 COVID-19 DESCARTAT. Donar a conèixer el nostre municipi com a destinació turística, els seus atractius i serveis complementaris: natura, cultura, sol i platja, activitats i esports.  Participar en les següents fires i WorkshopsSaló Nàutic de Düsseldorf; Navatu Pamplona

En execució 40%
  • COVID-19 DESCARTAT.  Col·laborar en activitats i esdeveniments per promocionar la nostra destinació turística (Fira del Vaixell, Setmana Santa, Terra de Trobadors, etc.)
Desenvolupat 100%

Valoració anual:

La crisi sanitària COVID com a tos els sectors ha afectat les tasques de promoció turísticacon la d’atenció al visitant i promoció exterior. Aquestes tasques s’han reconduït en ona ordenació del departament i ens assumir altres tasques d’atenció i informació a la població, en comunicar i difondre la creació d’ajudes i altres eines de suport al teixit empresarial greument afectat i en la realització d’accions per dinamitzar la gran oferta cultural i natural del nostre municipi.

Es trasllada l’any de Turisme Esportiu de l’Agència Catalana de Turisme a l’any 2021

Projecte de dinamització cultural amb tots els agents i recursos culturals del municipi i Territori – Patronat Costa Brava. El departament de Turisme forma part de la Junta Rectora Cultural.

Desenvolupament de la promoció a través de les Xarxes i finalització de la pàgina web turística
Preparació Pla de Marketing i Comunicació i d’accions davant de les noves perspectives Covid : Sostenibilitat, Digitalització, nous productes adaptats als nous públics…

Campanya Respiran’s – impartir confiança i seguretat en una destinació turística que té cura del seus visitants- Edició de material fotogràfic i vídeo.

Confecció nova campanya de branding (marca) del municipi

Realització de la Ruta de Tapes – EmpuriaTApes

Disseny i programació de Visites Guiades culturals i dinamitzadores del teixit comercial de la Vila, de senderisme i amb E-bikes (adaptades a les diferents fases de confinament)

Adaptació del programa Musical MusiCEstiu al nou format adaptat a les restriccions.

4.2 Cultura i Patrimoni Històric

4.2.1 COVID-19 MINORAT. Cicle de teatre Empori. Creació de nous públics per al teatre. Programació de vuit obres de teatre local i amateur. Reactivació del cicle durant el mes de setembre. (afectació COVID-19, suspeses 4 obres que es reprogramaran).

Desenvolupat 100%

4.2.2 COVID-19 MODIFICAT. Fomentar la cultura popular i tradicional. Cicle de sardanes a plaça. Canvi de format a determinar segons les indicacions sanitàries. S’adaptarà a una concepció més pròpia del concert que d’una activitat relacionada amb el ball

Desenvolupat 100%

4.2.3 Fomentar la cultura popular i tradicional. Donar suport econòmic i de programació als diferents actes que organitza l’Ajuntament a diferents entitats municipals com l’Esbart, Els Vailets, la Colla Gegantera, etc.

Desenvolupat 100%

4.2.4 COVID-19 MODIFICAT. Fomentar les diferents entitats culturals del municipi. Es replantejarà la relació amb entitats del municipi per intentar donar-los una major visibilitat en les activitats que es facin a la nostra vila. S’intentarà programar unes jornades culturals amb les entitats pròpies del municipi. 

Desenvolupat 100%

4.2.5 COVID-19 MODIFICAT. Utilitzar la música clàssica i el jazz com a elements vertebradors per a la creació de nous públics, nous visitants i per promoure el patrimoni cultural/comercial de la vila, a més de possibilitar als castellonins enriquir-se culturalment amb la contractació de grans artistes nacionals i internacionals a la nostra població.  Participar en els festivals Schubertíada, Mediterran Guitar Classic i Nàutic Jazz amb aportació econòmica. (Continuen programats a l’espera de la viabilitat per poder-los realitzar. El Mediterran Guitar Clàssic ha sofert canvi de dates.)

Desenvolupat 100%

4.2.6 Atraure visitants al municipi mitjançant la pintura i l’escultura. Col·laboració en l’edició de la Ruta de l’Art.

Desenvolupat 100%

4.2.7 Gestionar, desenvolupar, impulsar i promoure projectes i accions d’investigació, de restauració i conservació, de rehabilitació i de recuperació d’elements del patrimoni històric, arquitectònic, arqueològic i cultural del municipi:

Desenvolupat 100%

4.2.8 Rehabilitar el convent de Sant Agustí: instal·lació il·luminació, restauració pintures murals, millores de condicionament com a espai cultural.

Desenvolupat 100%

4.2.9 Projecte quadriennal de recerca 2018-2021 “La fundació de la parròquia de Santa Maria de Castelló d’Empúries (Alt Empordà). L’evolució dels edificis culturals (segles VIII-XV)”, amb l’Institut d’Estudis Empordanesos, la Fundació Institut Ramon Muntaner i el Museu d’Història de Catalunya: sondatges geològics i treballs arqueològics (2020). 

Desenvolupat 100%

4.2.10 Gestionar i promoure campanyes d’intervenció arqueològica preventiva o incloses en projectes de recerca en jaciments arqueològics del municipi. Excavacions arqueològiques al centre històric: exterior Basílica de Santa Maria.

Desenvolupat 100%

4.2.11 Gestionar el fons arqueològic municipal. Millora i ampliació del dipòsit arqueològic municipal (pendent projecte).

Desenvolupat 100%

4.2.12 Desenvolupar accions per promoure el patrimoni històric i cultural del municipi. Concurs per a la realització dels serveis de visites guiades i de promoció turística del municipi (en tramitació; previsió de finalització: durant l’estiu).

Desenvolupat 100%

4.2.13 Organitzar activitats, accions, jornades, seminaris, simposis, conferències, exposicions al voltant del patrimoni cultural i històric del municipi. Dia Mundial dels Museus, Jornada Europea de la Cultura Jueva, Jornades Europees del Patrimoni, Jornades d’Estudis sobre la Basílica de Santa Maria, XV Jornades d’Arqueologia de les Comarques de Girona 2020, Jornada sobre els Banys Jueus de Catalunya (2020).

Desenvolupat 100%

4.2.14 Gestionar i fer el seguiment del conveni de col·laboració amb l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes (ILCC) de la Universitat de Girona.

Desenvolupat 100%

4.2.15 Organitzar i coordinar activitats, accions, jornades i projectes de col·laboració amb els equipaments museístics del municipi: Basílica de Santa Maria, Ecomuseu Farinera i Sinagoga del Puig Mercadal. Gestió del Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s.XIV: incloure el museu al Registre de Museus i a la Xarxa de Museus de Girona.

Desenvolupat 100%

4.2.16 Col·laborar amb el Pla educatiu d’entorn (PEE) i amb els centres educatius per a la promoció del coneixement i la sensibilització vers el patrimoni cultural i històric. Realitzar activitats i tallers educatius amb els centres escolars del municipi: cursos 2019/2020 (confirmats) i 2020/2021 (en elaboració).

Desenvolupat 100%

4.2.17 Direcció i gestió del Centre d’Estudis Trobadorescos i coorganització del Festival Terra de Trobadors. Cicle de Conferències “Miquel Pujol Canelles” i revista Mot so razo.

Desenvolupat 100%

4.2.18 Beca Jeroni Pujades de recerca històrica. Convocatòria de la V Beca Jeroni Pujades de Recerca Històrica: actualment la convocatòria està en tràmit durant el primer semestre (sis mesos) i es concedirà a final d’any (novembre o desembre).

Desenvolupat 100%

4.2.19 Projecte Carles Fages de Climent. Conveni de patrocini de la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada-Carles Fages de Climent de la Universitat de Girona: taula rodona sobre Carles Fages de Climent, visites guiades als itineraris Fages de Climent, jornades acadèmiques, Fòrum de Patrimoni Literari, i altres activitats al llarg de l’any.

Desenvolupat 100%

4.2.20 Canalitzar la programació musical de l’estiu mitjançant un programa comú. Edició del festival Música Estiu. el MusicEstiu recull les actuacions musicals que organitzen els bars i l’Ajuntament també hi col·labora amb l’organització de 10 concerts.

Desenvolupat 100%

Afectacions COVID-19

  • COVID-19 MINORAT. 4.2.1 Cicle de teatre Empori. Creació de nous públics per al teatre. Programació de vuit obres de teatre local i amateur. Reactivació del cicle durant el mes de setembre. (afectació COVID-19, suspeses 4 obres que es reprogramaran).
Avançat 70%
  • COVID-19 MODIFICAT. 4.2.2 Fomentar la cultura popular i tradicional. Cicle de sardanes a plaça. Canvi de format a determinar segons les indicacions sanitàries. S’adaptarà a una concepció més pròpia del concert que d’una activitat relacionada amb el ball
Desenvolupat 100%
  • COVID-19 MODIFICAT. 4.2.4 Fomentar les diferents entitats culturals del municipi. es replantejarà la relació amb entitats del municipi per intentar donar-los una major visibilitat en les activitats que es facin a la nostra vila. S’intentarà programar unes jornades culturals amb les entitats pròpies del municipi. 
En execució 40%
  • COVID-19 MODIFICAT. 4.2.5 Utilitzar la música clàssica i el jazz com a elements vertebradors per a la creació de nous públics, nous visitants i per promoure el patrimoni cultural/comercial de la vila, a més de possibilitar als castellonins enriquir-se culturalment amb la contractació de grans artistes nacionals i internacionals a la nostra població.  Participar en els festivals Schubertíada, Mediterran Guitar Classic i Nàutic Jazz amb aportació econòmica. (continuen programats a l’espera de la viabilitat per poder-los realitzar. El Mediterran Guitar Clàssic ha sofert canvi de dates).
Desenvolupat 100%
  • COVID-19 DESCARTAT. Atraure visitants al municipi mitjançant la dinamització cultural. Participar en el festival Sons del Món amb aportació econòmica.
En execució 40%
  • COVID-19 DESCARTAT. Rehabilitar la basílica de Santa Maria (fase IV).
En execució 40%
 

Valoració anual dultura:

Malgrat que a molts dels municipis del territori català la cultura ha sofert greus restriccions podem dir que a Castelló d’Empúries s’ha pogut tirar endavant una programació bastant estable: Schubertíada, Mediterran Guitar Classic, Nàutic Jazz, cicle de Sardanes a plaça (adaptant-ne el format) i el primer Cicle de Teatre Empori. Aquest últim però, ha sofert bastantes modificacions ja que van haver-se d’ajornar bastantes de les obres programades per reprogramar-les al 2n Cicle (que tindrà lloc al 2021). Totes les activitats, a partir del mes de març, s’han hagut de plantejar completament diferent de tal i com les teníem previst fer a principi d’any dedicant, bàsicament, esforços econòmics i humans extres per a poder-les realitzar (lectura d’entrades, seguretat, gestió d’entrades i sortides, col·locació de cadires, habilitació d’espais, habilitació d’una plataforma web per a la reserva d’entrades, etc.).

Com a gran novetat, caldria destacar la jornada del Microteatre, que va tenir un ple d’aforament i les valoracions del públic van ser molt bones.

Valoració anual Patrimoni Històric

L’any 2020 s’ha vist marcat per la pandèmia de la Covid-19, que ha condicionat notablement la dinàmica del Departament de Patrimoni Històric i del Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV. Malgrat aquesta situació, el departament ha dut a terme la major part de les activitats i projectes previstos durant l’any: la gestió integral del patrimoni històric i arqueològic municipal; les accions incloses dins el projecte quadriennal de recerca arqueològica 2018-2021 amb l’Institut d’Estudis Empordanesos, una nova excavació arqueològica al costat sud de la Basílica de Santa Maria com a continuació de les anteriors excavacions al costat nord (2017-2019) i la realització de nova senyalització patrimonial de jaciments arqueològics; la millora del magatzem arqueològic municipal; una nova neteja de les herbes de la muralla medieval del Rec del Molí; i la continuació de la rehabilitació i condicionament de l’antic convent de Sant Agustí com a espai cultural amb l’adquisició de la nova il·luminació interior, com a accions destacades.

Pel què fa al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, la seva obertura al públic s’ha vist marcat per la pandèmia sanitària: el primer trimestre es va obrir amb normalitat, però els següents tres mesos va haver de tancar les portes al públic fins a la reobertura l’11 de juny condicionada per les mesures sanitàries establertes, la limitació d’aforament, l’ús de mascareta, la inscripció prèvia i amb un horari d’obertura al públic més reduït de dies i hores; s’ha sol·licitat també la incorporació del museu al Cens d’Espais de Cultura Responsables de Catalunya. Destaquen també dues accions importants del museu: per un costat, la realització i adjudicació enguany de la licitació dels serveis d’atenció al públic, visites guiades i activitats educatives del museu; i la realització de la intervenció de restauració-conservació de les dues bigues de fusta originals, de les restes de dues mènsules i de tapajunts policromats de la planta baixa de la Cúria medieval, amb el suport tècnic i econòmic del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).

Durant l’any s’han realitzat també i com cada any, en la mesura del possible i seguint les mesures sanitàries, diverses jornades, activitats culturals, concerts musicals, exposicions i visites guiades per posar en valor el patrimoni cultural, històric i arqueològic del municipi, com han estat les reeixides VI Jornades d’Estudis sobre la Basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries i la Gimcana Medieval, així com s’ha continuat la línia de col·laboració acadèmica i institucional amb la Universitat de Girona, l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes, la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada – Carles Fages de Climent, el Museu d’Història de Catalunya i altres. I enguany s’ha convocat la V Beca Jeroni Pujades de Recerca Històrica de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries.

Cartes de Servei. Tots els projectes compleixen amb les directrius i compromisos de les Cartes de Servei.

Retorn de la Ciutadania. La situació generada per la pandèmia sanitària ha suposat per al museu una concentració d’esforços en dues línies: continuar oferint servei a la ciutadania i als usuaris a través de mitjans digitals i donar suport a les famílies durant el període de confinament; i redactar i implementar el protocol d’actuació sanitària del museu per tal de fer de la cultura una activitat segura. Durant el període de tancament del museu, es va potenciar els recursos digitals i les xarxes socials del museu per tal d’aconseguir la participació ciutadana a través d’activitats digitals. A partir de la reobertura, es va implementar el protocol sanitari per fer del museu un lloc segur i en tots els períodes de confinament municipal s’ha ofert gratuïtat en l’accés al museu a tots els empadronats i residents del municipi.

 

4.3 Arxiu històric i municipal

4.3.1 Promocionar i donar a conèixer els fons i les col·leccions documentals que conté l’arxiu municipal, bé siguin fotogràfics, hemerogràfics, biblioteques patrimonials, cartogràfics o documentals, a través de,

4.3.1.1 Organitzar visites guiades als alumnes de primer de batxillerat dels instituts del municipi per tal d’assessorar en la realització dels treballs de recerca. Anualment, se’n realitza una.

Desenvolupat 100%

4.3.1.2 Introduir a la pagina web de l’ajuntament els inventaris dels fons i col·leccions documentals que s’ingressen de nou a l’arxiu.

Desenvolupat 100%

4.3.1.3 Introduir continguts al cercador Arxius en Línia, un recurs on line del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que permet a qualsevol usuari la recerca i la lectura, en format digital, dels fons històrics conservats a l’Arxiu Municipal de Castelló d’Empúries. Anualment s’introdueixen entre 500 i 800 registres.

Desenvolupat 100%

4.3.1.4 Continuar treballant en la catalogació de la documentació digitalitzada del fons medieval del comtat d’Empúries, procedent de la Fundación Casa Ducal de Medinaceli.

Desenvolupat 90%

4.3.2 Implantar una plataforma al núvol de gestió documental que permetrà a qualsevol usuari, des de casa,  cercar documents, fotografies, material gràfic i premsa local.

En previsió 10%

4.3.3 Coordinar l’aplicació del Quadre de Classificació Corporatiu proposat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, al qual l’ajuntament s’hi adherí.

Iniciat 25%

4.3.4 Digitalitzar arxius de so del fons de la Radio Castelló. Emissora municipal.

En previsió 10%

4.3.5 Ampliar l’arxiu i disposar una sala de consulta àmplia per poder encabir més de tres usuaris simultàniament.

En previsió 10%

4.3.6 Mantenir i continuar les campanyes de restauració de patrimoni documental (2020: 1 pergamí i un llibre de comptes del s. XVIII)

Desenvolupat 100%

4.3.7 Coordinar les accions culturals i festives que es duen a terme durant la Jornada Europea de la Cultura Jueva.

Desenvolupat 100%
78.88%

Valoració anual:

La pandèmia de la Covid 19 ha obligat a adoptar mesures per garantir la seguretat dels usuaris i del personal de l’arxiu. La normativa aplicada ha seguit les recomanacions de la Generalitat de Catalunya i del propi Ajuntament de Castelló d’Empúries. L’aforament a la sala de consulta s’ha reduït a un usuari amb cita prèvia. Les tasques de catalogació dels fons, per part del personal de l’arxiu, i la introducció de continguts al cercador arxius en línia i a la pagina web de l’ajuntament no s’ha aturat mai. Aquest fet, ha afavorit i incrementat les consultes externes, especialment les virtuals. Per tant, enguany hem acomplert en gran mesura amb els objectius i projectes que ens havíem proposat. Destaquem però que la catalogació dels fons medieval del comtat d’Empúries conclourà el gener de 2021 i que la digitalització del fons de Radio Castelló no s’ha pogut realitzar, en el seu lloc s’ha digitalitzat el fons de la Cort del Batlle de Castelló (segles XVII-XIX) que en aquests moments està desenvolupat al 80%.

Cartes de Servei. Tots els projectes compleixen amb les directrius i compromisos de les Cartes de Servei

Retorn de la Ciutadania. Malgrat les restriccions de la COVID 19, l’arxiu ha rebut consultes presencials i ha incrementat el percentatge de peticions en línia, un fet que ve marcat per la major visibilitat que té l’arxiu, especialment a través del portal arxius en línia, on actualment s’hi poden consultar més de 6000 documents històrics i descarregar-ne 700.

 

4.4 Promoció Econòmica i Comerç

4.4.1 Disposar d’una eina de gestió i planificació de la promoció turística municipal. Desenvolupar l’APETCE (plurianual 2020-2023).

En execució 40%

4.4.2 Dinamitzar l’activitat comercial i fomentar el comerç local al centre històric. Realitzar una diagnosi comercial del centre històric.

Desenvolupat 100%

4.4.3 Donar suport a l’associació de comerciants i empresaris. Atorgar-los subvenció directa.

Desenvolupat 90%

4.4.4 Donar suport a l’associació de comerciants i empresaris. Reunions periòdiques amb l’associació.

Avançat 75%

4.4.5 Incentivar l’activitat comercial al municipi. Subvencions als establiments comercials per a obertura de nova activitat o per a la millora/reforma de l’establiment.

Iniciat 25%

4.4.6 Promoure el comerç. Organització d’esdeveniments de promoció comercial com la Fira de Nadal.

Avançat 75%

4.4.7 Millorar la capacitació de les empreses i comerços. Oferta formativa comercial i empresarial.

Avançat 75%

4.4.8 Millorar la capacitació de les empreses i comerços. Edició de la  Guia de suport per a la venda online. Noves oportunitats digitals pel comerç de proximitat’, guia formativa en format digital.

Desenvolupat 100%

4.4.9 Desenvolupar i promoure projectes de desenvolupament local, millora de la competitivitat de les empreses i foment de l’ocupació. Participació en projectes supramunicipals de desenvolupament local.

Avançat 70%

4.4.10 Conèixer la realitat econòmica del municipi: Prospecció empresarial per actualitzar la base de dades d’empreses.

En execució 50%

4.4.11 Millorar la comunicació amb els agents econòmics del municipi. Implementar una newsletter amb informació d’interès per al teixit empresarial.

Desenvolupat 100%

4.4.12 Incentivar l’activitat comercial al municipi. Projecte de plataforma de venda online.

En execució 50%

Afectacions COVID-19:

  • COVID-19. Reactivar l’activitat econòmica del municipi. Establir línia de subvencions per a treballadors, empreses i autònoms afectats econòmicament pel COVID-19.
  • COVID-19. Millorar la col·laboració público-privada i la comunicació amb els agents econòmics del municipi. Gestió de la taula de treball d’economia, amb la participació del teixit empresarial.
  • COVID-19. Repartiment d’EPI’S a les empreses del municipi
  • COVID-19. Cartelleria oficial imprimible per als establiments, en diferents idiomes, adaptada a la campanya de Promoció turística Respira’ns.
  • COVID-19. Edició d’un vídeo amb mesures de prevenció destinat al teixit empresarial. 
  • COVID-19. Oferta formativa (recurs formatiu versió online):
    Guia de suport per a la venda online. Noves oportunitats digitals pel comerç de proximitat’.
Avançat 80%
Avançat 80%
Desenvolupat 100%
Desenvolupat 100%
Desenvolupat 100%
Desenvolupat 100%

Valoració anual:

La situació provocada per la pandèmia de la Covid-19 al llarg de l’any ha suposat un canvi substancial en el desenvolupament de les tasques anuals del departament. Principalment, no s’han pogut realitzar aquelles accions de promoció i dinamització que es realitzen anualment (Empuriatast i Fira de Nadal, per exemple), però en canvi, se n’han dut a terme d’altres. S’han obert línies de suport econòmic directe a autònoms, empreses i treballadors, de suport al sector comercial, i d’ajut amb la implantació de mesures de seguretat i protecció, amb l’objectiu de donar suport als diferents sectors econòmics del municipi.

Cartes de Servei. Totes les accions compleixen amb els objectius i compromisos de la Carta de Serveis

4.5 Fires i Mercats

4.5.1 Mantenir l’espai dels mercats en bon estat de neteja i conservació.

Avançat 90%

4.5.2 COVID-19 MODIFICAT. Tramitar amb diligència els expedients administratius referents a renovació de parades o noves peticions. (terminis modificats) 

Iniciat 100%

4.5.3 Mantenir un contacte fluid amb les associacions de marxants.

Avançat 90%

4.5.4 Reemprendre els mercats setmanals amb les degudes mesures d’higiene, seguretat i distància entre les parades.

Desenvolupat 100%

Afectacions COVID-19:

COVID-19 MODIFICAT. 4.5.2 Tramitar amb diligència els expedients administratius referents a renovació de parades o noves peticions. (terminis modificats.)

Iniciat 100%

COVID-19 MODIFICAT. Suspensió dels mercats setmanals excepte les parades de consum essencial.

Desenvolupat 100%

Valoració anual:

El Departament de Fires i Mercats, i en concret el desenvolupament dels mercats setmanals, s’ ha vist afectat per la crisi Sanitaria provocada per la pandèmia sanitària i s’ ha adaptat a les restriccions  i la normativa aprovada per les diferents resolucions de la Generalitat de Catalunya. 

4.6 Biblioteca municipal Ramon Bordas i Estragués

4.6.1 Aconseguir que la biblioteca de Castelló d’Empúries sigui una biblioteca inclusiva. Adaptar l’espai en un 25% segons l’Estudi d’accessibilitat universal de la biblioteca de Castelló d’Empúries en els apartats d’obres, mobiliari i senyalització.

En execució 50%

4.6.2 Fomentar els hàbits de lectura en els perfils d’adults, joves i infants.

4.6.2.1 Realitzar un mínim de 12 guies mensuals de novetats infantils, adults i d’audiovisuals.

Desenvolupat 100%

4.6.2.2 Programar un mínim de 12 activitats de foment de la lectura dirigides al públic familiar.

Desenvolupat 100%

4.6.2.3 Programar un mínim de 10 activitats de foment de la lectura dirigides al públic adult.

Desenvolupat 100%

4.6.2.4 Programar un mínim de 2 activitats de dinamització de la biblioteca dirigides als joves.

En execució 50%

4.6.3 Enfortir les relacions amb la comunitat. Donar suport a campanyes, esdeveniments locals i iniciatives dels castellonins: mínim 3 accions.

En execució 50%

4.6.4 Col·laborar activament amb els centres educatius del municipi

4.6.4.1 Aconseguir que tots els centres educatius realitzin visites escolars a la biblioteca.

Desenvolupat 100%

4.6.4.2 Realitzar un mínim de 2 activitats de foment de la lectura de forma conjunta amb els centres escolars.

Desenvolupat 100%

4.6.5 Implementar un pla de comunicació i promoció de la biblioteca.

4.6.5.1 Generar mínim una notícia cada 30 dies. 

Desenvolupat 100%

4.6.5.2 Realitzar com a mínim una publicació al Facebook de la biblioteca cada setmana.

Desenvolupat 100%

4.6.5.3 Realitzar com a mínim una publicació a Instagram cada setmana.

Desenvolupat 100%

4.6.5.4 Remodelar i mantenir la web de la biblioteca.

Desenvolupat 100%

Afectacions COVID-19

COVID-19 DESCARTAT.  Oferir suport a les biblioteques escolars dels centres. Mínim 3 assessoraments anuals.  

En execució 40%

Valoració anual:

La Biblioteca s’ha vist molt afectada per la crisi sanitària provocada pel COVID-19, principalment pels següents aspectes que han afectat aquest servei bàsic:

– Tancament total de la biblioteca per un període de deu setmanes: durant aquest període de confinament total es van dur a terme activitats virtuals (clubs de lectura virtuals, hores del conte virtuals, activitats per Sant Jordi en línia, etc.); es va informar per correu electrònic i a través de les xarxes socials als usuaris de la possibilitat de descàrrega de documents a través de l’aplicatiu eBiblio; i es va realitzar una selecció de documents a partir d’una subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, per tal d’ajudar al sector editorial català en aquests moments crítics.

– Reobertura el 24 de maig amb uns serveis molt reduïts de préstec i devolució, seguint el Pla sectorial de biblioteques per a la represa, aprovat pel PRODICAT. I a finals de juny van poder obrir gradualment altres serveis, amb aforaments limitats, seguim els protocols sanitaris i higiènics establerts. Es van gunes activitats ja de forma presencial.

– L’arribada de la segona onada, a finals d’octubre, va implicar un retorn als serveis mínims i, des d’aleshores, no s’han pogut dur a terme activitats presencials. En aquests moments el préstec, l’accés a la col·lecció, l’accés als serveis d’Internet estan oberts al públic. Com d’altres serveis, ens esforcen per tal de garantir el compliment de totes les indicacions que ens han marcat des dels diferents departaments i autoritats competents: aforaments limitats, neteja, ventilació constant, gel, mascareta, distància entre usuaris, etc.

Tots aquests aspectes han repercutit en les dades estadístiques d’aquest equipament, amb una disminució respecte a l’anualitat anterior. Malgrat aquesta situació el balanç és força positiu, perquè podem seguir estant al costat dels nostres usuaris. Aquest 2020 hem tingut 12.478 visitants presencials; 37.795 visites en línia (xarxes socials, web, etc.); 10.114 documents prestats; 3.032 usuaris de l’espai Wi-Fi, 54 activitats (presencials i virtuals) amb 1.066 assistents; etc.

4.7 Ecomuseu Farinera

4.7.1. Projecte educatiu del museu.  Revisió durant el 2020

Desenvolupat 100%

4.7.2 Pla estratègic del museu (plurianual)
          Fase 1, 2020: Diagnosi 
          Fase 2, 2021: Redacció del pla

Desenvolupat 95%

4.7.3 Millores de l’exposició permanent del museu.

Avançat 80%

Remodelació espai Moliner
Millores a la zona del Pa

4.7.4 Recerca sobre la Indústria Farinera a Catalunya (futura exposició plurianual).
           Establir el guió de treball i recerca (2020)
           Recerca i guió expositiu (2021)
           Exposició (25 anys de la creació de l’ens)

En execució 30%

4.7.5 Millores en accessibilitat.  Aplicar les mesures correctores en accessibilitat recollides en l’auditoria de la Xarxa de Museus de les Comarques Gironines (XMCGi).

Iniciat 30%

4.7.6 Millores en la conservació preventiva. Millorar la conservació de la documentació de la fàbrica i reordenar el magatzem de reserva.

Desenvolupat 100%

4.7.7 Revisió i actualització del Pla d’Autoprotecció del museu.

Desenvolupat 90%

4.7.8 Millorar els continguts digitals de l’Ecomuseu Farinera en clau educativa i social. També redactar i implementar una activitat pedagògica virtual.

Desenvolupat 90%

4.7.9 Exposició VIVINT el 2020 vinculada a la crisi de la Covid-19

Desenvolupada 100%

4.7.10 Pla de Contingència del Museu. S’ha redactar el pla i s’han aplicat les mesures preventives d’acord amb el Pla sectorial.

Desenvolupada 100%

4.7.11 Realitzar els treballs de conservació, neteja i manteniment del rec del molí en base al conveni signat amb el Consorci de la Costa Brava

Avançat 50%

Afectacions COVID-19

  • COVID-19 MODIFICAT. Activitats modificades (versió on line): Taller familiar: Capsetes decorades de Sant Jordi. Taller online de roses de Sant Jordi; taller familiar Plastilina conductora. Taller online per crear un món virtual; dia Internacional dels Museus.
Desenvolupat 100%
  • COVID-19 ATURAT. Activitats ajornades: Taller de dibuix naturalista amb Jordi Jover, Presentació del llibre sobre els cortals de l’Associació d’Història Rural, Presentació en premsa de l’audioguia, Taller per adults: aprenem a fer brownies, Nit Europea dels Museus, Taller per a adults: conèixer les herbes remeieres. Benvinguts a Pagès: Visita l’Ecomuseu Farinera i puja al Trenet del pagès. Exposició Remor (2021), Exposició Fútbol a Castelló d’Empúries (2021), Exposició Fluvius (2021), Exposició Estèsia (2021).
Iniciat 10%
  • COVID-19 DESCARTAT. Anul·lació de totes les reserves escolars: 1.129 alumnes.
En previsió 10%
  • COVID-19 DESCARTAT. Activitats suspeses: Visita guiada en bicicleta i jornada portes obertes Dia Mundial de l’Aigua, Visites guiades Setmana Santa-Enfarina’t, JPO Dia Mundial de la Creativitat i la Innovació, Fira del Blat al Pa.

Valoració anual:

2020 no ha estat en absolut un any fàcil. Tot i la situació de pandèmia, el museu ha pogut reobrir les seves portes a partir del mes de juny i tirar endavant projectes que tindran gran rellevància en el futur del museu. Estem enllestint la fase de diagnosi del Pla estratègic del museu; estem millorant les nostres instal·lacions museogràfiques, incorporant nous continguts; hem definit una nova activitat educativa híbrida(digital-presencial); estem dissenyant un projecte expositiu per a l’any 2022, en que el museu celebra els 25 anys; estem treballant l’accessibilitat universal al museu, tant des del punt de vista arquitectònic com comunicatiu; hem iniciat els treballs de neteja de la mina del rec del Molí sota l’edifici de la Farinera,…

La situació de pandèmia per la COVID-19 ha suposat per al museu una concentració d’esforços en dues línies: continuar oferint servei a la ciutadania a través de mitjans digitals i donar suport a les famílies durant el període de confinament; i redactar i implementar el Pla de Contingència del museu per tal de fer de la Cultura una activitat segura.

Cartes de Servei. Tots els projectes compleixen amb les directrius i compromisos de les Cartes de Servei

Retorn de la Ciutadania. Tot i el tancament de portes el mes de març, el museu va obrir finestres digitals per facilitar l’accés de la ciutadania als seus continguts i a les seves activitats: es van generar nous recursos i se’n van transformar d’altres i, en la mesura del que va ser possible en aquell moment, les activitats presencials es van transformar en activitats digitals. A partir de que es va poder tornar a obrir portes es va implementar el pla de contingència per fer del museu un lloc segur i en tots els períodes de confinament municipal s’ha ofert gratuïtat en l’accés al museu a tots els resident de Castelló d’Empúries. D’altra banda, el treball de Diagnosi del Pla estratègic s’ha elaborat amb la participació de diversos agents del municipi i de la comarca, per tal d’incorporar la seva visió a les futures línies de treball del museu.

Iniciat 10%

4.8 Terra de Trobadors

4.8.1 COVID-19 DESCARTAT.Tenir un rigor historiològic per contextualitzar l’època a què es dedica cada edició.  Edició d’una memòria de les conferències realitzades durant el Terra de Trobadors (cicle “Miquel Pujol i Canelles”). 

En execució 30%

4.8.2 COVID-19 DESCARTAT. Implicar les entitats municipals a confeccionar el programa d’actes del festival. Convocatòria de diferents reunions de la coordinadora d’entitats.

Iniciat 25%

4.8.3 COVID-19 DESCARTAT. Dissenyar la nova edició, d’acord amb les característiques preestablertes amb la direcció artística del festival. Reunions periòdiques amb la direcció del festival.

En execució 40%

4.8.4. COVID-19 MODIFICAT. Divulgar la música antiga culta. Reformular el format i la programació del cicle So de lonh.

Desenvolupat 100%

4.8.5 COVID-19 DESCARTAT. Aconseguir, mitjançant campanyes de publicitat i bones experiències d’antics visitants, superar la xifra de l’edició anterior. 

En execució 40%

4.8.6 COVID-19 DESCARTAT. Dinamitzar el comerç local. Diversificar les actuacions durant el Terra de Trobadors dins el centre històric per a la mobilització obligada del visitant. 

En execució 40%

4.8.7 COVID-19 DESCARTAT. Diferenciar el mercat medieval del Terra de Trobadors de la resta de mercats del territori. Ús i potenciació de la moneda exclusiva del Terra de Trobadors, coordinació i dinamització de les parades amb La Fragua de Vulcano (empresa que gestiona el mercat).

En previsió 10%

4.8.8 COVID-19 DESCARTAT. Deixar constància física de cada edició del Terra de Trobadors. Encàrrec (per venda posterior) d’unes gerres commemoratives exclusives de cada edició.

En previsió 10%

Valoració anual:

Tot i tenint en comptes les multituds de tasques realitzades durant tot l’any per poder realitzar el Festival Terra de Tobadors, enguany a conseqüència de la Covid-19 i totes les restriccions sofertes, s’han hagut d’anul·lar tots els actes.

*Informació actualitzada en data 31 de Gener de 2021